Bæredygtig Bundlinje

Det betaler sig på den bæredygtige bundlinje, når små og mellemstore virksomheder tager deres kunder med på råd i udviklingen af nye produkter. Det er en af hovederfaringerne fra et studie, hvor DTU Engineering Technology har sat virksomhedernes drivkraft for grøn forretningsudvikling under lup.

I Bæredygtig Bundlinje 2.0 arbejdede små og mellemstore virksomheder i Region Hovedstaden for at gøre deres forretninger mere bæredygtige. Bæredygtig Bundlinje 2.0 løb fra 2019 til 2022 og var finansieret af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Region Hovedstaden og projektets partnere.

DTU Engineering Technology har været videnspartner i projektet ”Bæredygtig Bundlinje 2.0”, som gjorde erhvervslivet i Region Hovedstaden grønnere via skræddersyet bistand til cirkulær forretningsudvikling

Studerende hjælper virksomheder til grøn omstilling

Som led i projektet har virksomheder blandt andet fået feedback på konkrete udfordringer fra tværfaglige grupper af diplomingeniørstuderende som led i Innovation Pilot. I en periode på 8 uger har de studerende investeret deres faglighed og kreativitet i et intenst og struktureret innovationsforløb med virksomhedens problemstilling i centrum i forbindelse med diplomingeniørkurset ”Innovation Pilot”.

 

En del af de studerendes opgave er at inddrage eksterne eksperter, brugere og kunder i deres dataindsamlingsgrundlag.

 

Se mere på projektets hjemmeside hos Gate 21: Bæredygtig Bundlinje 2.0 | Gate 21

Se mere om Innovation Pilot 

Bæredygtig Bundlinje 2.0 blev støttet af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og Region Hovedstaden.

Læs videnskabelig artikel om resultaterne af projektet

Det betaler sig på den bæredygtige bundlinje, når små og mellemstore virksomheder tager deres kunder med på råd i udviklingen af nye produkter. Det er en af hovederfaringerne fra et studie, hvor DTU Engineering Technology har sat virksomhedernes drivkraft for grøn forretningsudvikling under lup.

Studiet er en del af det tværregionale innovationsprojekt Bæredygtig Bundlinje 2.0, hvor 100 virksomheder i hovedstadsområdet har arbejdet med grønne og cirkulære forretningsmodeller.

Når virksomheder afsætter tid og ressourcer til at samarbejde med kunderne i produkt- og procesudviklingen, så vil det føre til øget bæredygtighed og modenhed, viser undersøgelsen.

Et resultat, der står i kontrast til den traditionelle opfattelse af, at virksomheder udvikler sig som en reaktion på skiftende kundekrav - og ikke i samspil med kunderne.

FROM THE ABSTRACT

"The study shows that devoting time and resources to engage with customers in product and process development will lead to increased sustainability performance and maturity. These results contrast with the traditional norm that companies develop as a reaction to changing customer requirements. The novelty of this study lies in bringing to light the aspects within the management of SMEs contribute to explaining their sustainability performance, and thus can be used to guide improvements. Unveiling this allows SMEs to deploy sustainability-focused action."

You can download the paper for free here: "Explaining sustainability performance and maturity in SMEs – Learnings from a 100-participant sustainability innovation project"

The study was carried out by Rodrigo SalvadorPeder Veng Søberg and Samuel Brüning Larsen, all from DTU Engineering Technology, in collaboration with Michael Søgaard Jørgensen, Aalborg Universitet and Lise-Lotte Schmidt-Kallesøe, Teknologisk Institut.

It was based on data collected in connection with the project Bæredygtig Bundlinje 2.0.

Kontakt: Lektor Rodrigo Salvador, DTU Engineering Technology