Projekter
En stor del af instituttets forsknings- og innovationsaktiviteter er organiseret i projekter.
Hos DTU Engineering Technology forsker vi i teknologiimplementering og i ingeniørdidaktik og –pædagogik. Vi udvikler viden om og værktøjer til succesfuld implementering af teknologi i virksomheder og state-of-the-art ingeniøruddannelse.
Vi forsker i teknologiimplementering på alle niveauer og med særligt fokus på små og mellemstore virksomheder. Gennem virksomhedssamarbejder i undervisning, studenterprojekter og forskning udvikler vi værktøjer, metoder og teorier til implementering og hands-on overførsel af teknologi i en række forskellige brancher, herunder:
’Engineering Technology’ er den term, som bruges internationalt om netop dette praksisrettede og anvendelsesorienterede fokus inden for ingeniøruddannelse og teknisk forskning.
Vi arbejder både i projekt- og forskningsforløb med både enkeltvirksomheder og i porteføljeprojekter, hvor en række virksomheder indgår. Brobygning mellem virksomheder på den ene side og sektionerne på DTU Engineering Technology og forskningsmiljøerne på DTU i øvrigt på den anden side, sker også i form af samarbejde om ph.d.-projekter.
Vores forskere repræsenterer en bred base af forskellige ingeniørfagligheder, og vi arbejder med både de tekniske, de organisatoriske og de økonomiske aspekter ved implementering af bæredygtig teknologi og digitalisering i virksomheder og samfund.
DTU Engineering Technology bidrager blandt andet til at løse SMV’ernes digitaliseringsudfordringer og til at øge virksomheders bæredygtighed gennem produktionsomstillinger og produktudvikling i produktlinjer, processer samt forretningsmodeller.
Forskning i teknologiimplementering giver viden til at forstå og navigere succesfuldt i den kompleksitet, der opstår, når teknologier skal implementeres i en given praksis og kontekst. Dermed bidrager det til at give virksomheder og samfund vigtig viden til at nå godt i mål med implementering af helt nye og/eller opdaterede digitale og bæredygtige teknologier.
Mødet mellem praksis, teknologi og implementering, og den løbende dokumentation heraf, er samtidig en afgørende del af videngrundlag, som hele DTU’s diplomingeniøruddannelse hviler på, nemlig praksisvidengrundlaget. Det giver en særlig styrke til DTU’s diplomingeniøruddannelse, at vi på DTU har den unikke og stærke kombination af fagspecifik ingeniørviden i verdensførende forskningsmiljøer på den ene side og en solid systematisk fagviden om praksismødet mellem teori og implementering på den anden.
Vi bidrager til teknologiimplementering ved at udvikle og afprøve nye formater for praksisforankret undervisning og innovative læringsformer.
Vores forskning bidrager til løbende at videreudvikle ingeniøruddannelserne gennem studier af læringsmodeller, der styrker tværfagligt samarbejde og understøtter arbejdet med aktuelle og virkelighedsrelevante problemstillinger.
Forskningen skaber grundlaget for at fastholde en høj kvalitet i ingeniøruddannelserne, kendetegnet ved et stærkt fagligt niveau forankret i praksis. Dermed bliver vores dimittender i stand til at skabe værdi fra første dag i deres professionelle virke.
Med udgangspunkt i de mange uddannelsesaktiviteter på instituttet og universitetet arbejder vi databaseret med at udvikle og evaluere nyskabende metoder til praksisorienteret undervisning.
Vi forsker i pædagogiske tilgange, der understøtter udviklingen af tværgående kompetencer, samarbejdslæring og tværfagligt teamwork — og klæder dermed de studerende på til fremtidens arbejdsmarked.
På baggrund af forskningsdata udvikler vi metoder og værktøjer, der har til formål at inspirere, motivere og engagere studerende aktivt, særligt inden for teknologitunge områder.
Dette omfatter både videreudvikling af eksisterende undervisningspraksis, fx brug af formativ feedback, og optimering af læringsmodeller, som challenge-based learning (CBL), for at skabe endnu bedre læringsoplevelser.
Samarbejdskompetencer er helt centrale i store ingeniørprojekter. Vi har derfor et stærkt fokus på, hvad det kræver at udvikle disse kompetencer hos ingeniørstuderende, så de er rustet til komplekse, team-baserede arbejdsmiljøer.
For at give de studerende de nødvendige kompetencer til at begå sig i en stadig mere hybrid og digitaliseret verden undersøger vi desuden, hvordan digitale værktøjer og kunstig intelligens kan anvendes i lærings- og samarbejdsprocesser.
Vores samarbejder rækker ud nationalt, i Norden og internationalt. Vi deltager aktivt i stærke nordiske netværk om tværfaglig og kollaborativ læring og bidrager til europæiske initiativer som fx EuroTeQ Engineering University’s ekspertgruppe for Challenge-Based Learning.
De komplekse globale udfordringer i det 21. århundrede stiller nye krav til uddannelsen af fremtidens ingeniører — og kalder på løbende udvikling af undervisningsformer og -tilgange.
Vores mål på DTU er at levere Europas bedste ingeniøruddannelse. Vores forskning i ingeniørdidaktik og -pædagogik danner grundlaget for fortsat excellence og relevans i ingeniøruddannelserne og gør det muligt for dimittender at skabe værdi på arbejdsmarkedet fra dag ét.
Forskning i ingeniørdidaktik og -pædagogik er afgørende for den fortsatte udvikling af undervisningspraksis, der styrker motivation, aktivering og engagement hos de studerende med challenge-based learning, brugen af digitale værktøjer i praksisnær akademisk ingeniørundervisning samt samarbejder med erhvervslivet.
Fremtidens ingeniører er dem, som mestrer både den dybe, tekniske ekspertise og de tværgående kompetencer, som tværfaglige projekter kalder på.
Malene Kirstine Holst Institutdirektør Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik Telefon: 35885031 Mobil: 93 51 15 71 malho@dtu.dk
De videnskabelige medarbejdere på DTU Engineering Technology er organiseret i en række sektioner inden for forskellige fagligheder.
En stor del af instituttets forsknings- og innovationsaktiviteter er organiseret i projekter.
Få indblik i de ph.d.-projekter, der netop nu er i gang ved DTU Engineering Technology. Beskrivelserne er på engelsk.