Deltagerinformation

Krav til elever

For at deltage skal man gå i 8. eller 9. klasse.

Junioringeniørforløbet er tilrettelagt som et talentforløb, hvor talent skal tolkes i den brede betydning. Altså kan der både være tale om dygtige elever og meget motiverede elever.

Eleverne deltager i den praktiske del af kurset ”Miljø, Kemi og Produkter" på eksportingeniøruddannelsen, der handler om at arbejde med design og udførelse af prototyper i vores ”Designbuildlab” (prototypeværksted). Indholdet på denne del af kurset kræver ikke faglige kompetencer på gymnasialt niveau. Derfor kan motiverede folkeskolelever deltage i denne del. Det kræver dog, at de kan arbejde koncentreret i længere perioder, og kan få udbytte af en undervisning der foregår i et højere tempo end i folkeskolen.  

Tempoet i undervisningen vil være noget højere end eleverne er vant til, og det stiller høje krav til deres arbejdsindsats på kurset. Vi forventer også, at de arbejder med opgaverne mellem undervisningsgangene hjemme eller hos os.

Vi har kørt forløbet flere gange og ved at det sagtens kan lade sig gøre, og at deltagerne har været rigtig glade for forløbet.

Det er optimalt, men ikke et krav, hvis eleverne tidligere har arbejdet med ideudvikling i Håndværk og design, og dér har afprøvet metoder som eksempelvis beskrevet i ”Innovation og redesign – en filmbaseret lærervejledning til håndværk og design”. Det er vores erfaring, at denne del af processen ofte er udfordrende for junioringeniørerne.

Tidsforbrug og hjemmearbejde

Foruden deltagelse i selve undervisningen er der behov for hjemmearbejde. Vores ordinære studerende forventes at bruge ca. 4 timer ugentligt til forberedelse. og projektarbejde. Det er vigtigt, at skolen og eleven er bevidst om dette og aftaler, om der for eleven vil være ekstratimer ud over det normale skema, eller om anden undervisning eller andre lektier, som måske i virkeligheden ikke svarer til elevens niveau, fravælges i perioden.

Det er også vigtigt, at skolen spørger ind til om forløbet påvirker eventuelle fritidsaktiviteter. Det kan for eksempel være en mulighed, at eleverne efter aftale kommer ud allerede om formiddagen og arbejder på projektet og derfor kan få vejledning og adgang til 3D-printere og læserskærere

Fravær og ferie

For at eleverne får den oplevelse og det udbytte, vi håber på, er det meget vigtigt, at eleverne deltager i undervisningen hver gang. Ideen bag Junioringeniørforløbet er at eleverne deltager i kurset på lige fod med vores ordinære studerende. Derfor er forløbet tilrettelagt efter DTU’s semesterstruktur, og undervisningsstempoet er højt. Derfor er det vigtigt, at fraværet er lavt. Såfremt at der er fravær, skal det aftales mellem Junioringeniørerne, skolen og DTU at der afsættes ”erstatningstid” i elevens øvrige skoletid eller fritid, hvis det er nødvendigt. For at begrænse fraværet er det vigtigt, at skolen ved start af forløbet vurderer evt. fravær og hvordan junioringeniørforløbet påvirker de øvrige aktiviteter eleverne deltager i.

Det er vigtigt, at eleverne er bekendt med at dette er et særligt tilbud, de får mulighed for at deltage i. Derfor kan der være andre aktiviteter for eksempel udflugter, som de må vælge fra.

Ferie kan være en udfordring i forårssemestret, da DTU ikke har vinterferie. Vi forventer, at junioringeniørerne deltager i undervisningen i deres vinterferie, med mindre at de er ude at rejse. Hvis der er planlagt ferie i øvrigt ud over normal ferie, bør det overvejes at vælge andre deltagere.

Ved terminsprøver har nogle af eleverne deltaget i en ”sygeprøve”, så de har kunnet deltage i Junioringeniør.

Vejleder på elevens egen skole

I lyset af ovenstående overvejelser omkring udvælgelse, deltagelse og fravær og generel planlægning af elevens samlede skolearbejde er det vores anbefaling, at skolen udpeger en Junioringeniørvejleder eller talentvejleder for den enkelte elev. Vejlederen skal kunne foretage den overordnede prioritering af elevens skoleaktiviteter og være kontaktperson til DTU Diplom omkring den enkelte deltager. 

Computer

Vallensbæk Kommune stiller en computer til rådighed. De nærmere detaljer omkring dette aftales med skolen.

For deltagere

Det er de enkelte skoler, som udvælger de elever, som deltager. Så kontakt din lærer og vis ham eller hende siden her, hvis du gerne vil være med.

Junioringeniør er et talentprogram hvor vi gerne vil udfordre jer i det, der populært kaldes engineering. Ud over det faglige indhold adskiller dette forløb sig meget fra andre talentforløb. I er kun 5 skoleelever fra 8. eller 9. klasse, men i deltager på et kursus sammen med vores ordinære diplomingeniørstuderende, så i samlet set vil være ca. 20-25 studerende. Kurset egner sig til dette, da det ikke stiller særlige faglige forudsætninger fra for eksempel matematik og fysik. 

Da forløbet er bygget op omkring engineering, kan det i nogen tilfælde også appellere til andre elever end de, der er oplagte til for eksempel Astras talentforløb. Det er vigtigt, at eleverne deltager, fordi de gerne vil deltage i lige præcis dette forløb, og ikke bare fordi det er et talentforløb.

Forløbet afholdes 2 gange om året. Forårsforløbet starter omkring 1. februar og efterårsforløbet omkring 1. september.

Udvælgelse af elever

Det er de enkelte skoler, som udvælger de elever, som deltager. Så kontakt din lærer, hvis du gerne vil være med. Vi har været rigtig glade for og tilfredse med de elever, der har deltaget i forløbet indtil nu. De har efter vores opfattelse været dygtige, interesserede og flittige. Der har dog været frafald på holdene, og det vil vi søge at minimere fremover. Vi anbefaler at potentielle deltagere får en snak med nogle af dem, der deltager eller har deltaget i forløbet. De færdige Junioringeniører er dem, der bedst kan fortælle om forløbet! Spørg på din skole.

Det er de enkelte skoler, som udvælger de elever, som deltager. Så kontakt din lærer og vis ham eller hende siden her, hvis du gerne vil være med.

Junioringeniør er et talentprogram hvor vi gerne vil udfordre jer i det, der populært kaldes engineering. Ud over det faglige indhold adskiller dette forløb sig meget fra andre talentforløb. I er kun 5 skoleelever fra 8. eller 9. klasse, men i deltager på et kursus sammen med vores ordinære diplomingeniørstuderende, så i samlet set vil være ca. 20-25 studerende. Kurset egner sig til dette, da det ikke stiller særlige faglige forudsætninger fra for eksempel matematik og fysik. 

Da forløbet er bygget op omkring engineering, kan det i nogen tilfælde også appellere til andre elever end de, der er oplagte til for eksempel Astras talentforløb. Det er vigtigt, at eleverne deltager, fordi de gerne vil deltage i lige præcis dette forløb, og ikke bare fordi det er et talentforløb.

Forløbet afholdes 2 gange om året. Forårsforløbet starter omkring 1. februar og efterårsforløbet omkring 1. september.