Kan el-løbehjul, elcykler og samkørsel supplere lokalbaner, busser og an-den offentlig transport og få os til at ændre vores transportvaner? For at blive klogere på det besøgte en håndfuld DTU-studerende Sjöbo og Tomelilla i Skåne i Sverige, hvor man lige nu eksperimenterer netop med dette.
I Sjöbo Kommune i Skåne er projektleder Frida Tiberini i fuld gang med at teste forskellige konkrete løsninger af, der skal hjælpe til at gøre den offentlige transport endnu mere attraktiv og muliggøre, at man nemt kan nå ud til store dele af byer som Sjöbo og Tomelilla inden for får minutter fra stationen. Det overordnede mål er en omstilling af borgernes mobilitetsvaner, og forsøgene er en del af projektet Mobilitet på tværs, som finansieres af Gate 21, og som ud over Sjöbo Kommune tæller 16 partnere, heriblandt DTU.
Projektet i Skåne sigter bl.a. efter at afdække borgernes incitamenter for at vælge bæredygtige transportmidler i de små byer. Gennem analyse, living labs og formidling fremmes samtidig bevidstheden om bæredygtige transportalternativer hos borgerne i området.
”Vi vill engagera boende i Sjöbo och Tomelilla tidigt och arbeta tillsammans med dem mot att få igång fler och grönare alternativ till exempelvis personbilar,” forklarer Frida Tiberini. ”Vi kommer att analysera platsspecifika resvanor och mobilitets-behov och på den grunden föreslå och ge möjlighet att testa nya mobilitetslösningar, såsom samåkning, grannbilar, bybussar och lånecyklar.”
På kurset Design og udvikling af offentlig transport på DTU Engineering Technology sammenfattes de studerendes viden om geografiske informationssystemer (GIS), transportanalyse og transportplanlægning. Kurset er obligatorisk på diplomingeniørretningen Mobilitet, Transport og Logistik.
"Denne oplevelse motiverer de studerende til at tænke i implementering af lignende løsninger andre steder i samfundet"
Steven Harrod, projektleder og lektor
I løbet af kurset arbejder de studerende bl.a. med at analysere tilgængelighed og mobilitet i eksisterende transportløsninger, og et af målene er bl.a. at afdække hvor det er muligt at forbedre løsningerne inden for offentlig transport. Men hvordan kan man gøre det attraktivt for flere at benytte sig af kollektiv transport, og hvordan kan tilbuddet tilpasses de lokale forhold og brugernes transportvaner og -behov?
Lektor Steven Harrod, som også er projektleder og ansvarlig for forskningsprojektet Mobilitet på tværs, valgte at tage de studerende med på studietur til Sjöbo og Tomelilla for på den måde at blive inspireret af og opdateret på resultaterne af undersøgelsen, og for samtidig at prøve løsningerne af på egen krop. Foruden helt konkrete oplevelser med delebiler, samkørsel og el-løbehjul gav studieturen også rig mulighed for at drøfte erfaringerne fra projektet med Frida Tiberini, og også vende erfaringerne herfra i relation til forholdene andre steder og de konkrete projekter, de studerende selv var i gang med.
”Tanken med at lade de studerende opleve de praktiske løsningsforsøg i projektet på denne måde er at motivere dem til at tænke i implementering af lignende undersøgelser og løsninger andre steder i samfundet,” fortæller Steven Harrod. ”Når de senere på kurset skal præsentere en konkret løsning baseret på en anden geografi, har de input er erfaringer fra Fridas living lab med i overvejelserne, og det giver dem et unikt indblik og gode muligheder for at indtænke fremsynede løsninger.”
Det er et særligt kendetegn ved netop diplomingeniøruddannelsen, at den frem for alt har afsæt i nutidig praksis, og ved at knytte praksis, forskning og undervisning sammen på denne måde klædes de studerende på til at løse morgendagens trafikudfordringer.