DTU Diplom tager temperaturen på indeklimaet

Mens lokaler og områder rundt om på campus er ved at blive sat i  stand, så arbejder Jesper Molin, der er lektor på Byggeri og Infrastruktur, på at indeklimaet på campus også kommer i fokus.

”Man kan sige, at hvis DTU Diplom sørger for det visuelle indeklima, så forsøger vi at registrere  det fysiske indeklima”, siger Jesper Molin.

Giver flere praktiske elementer i undervisningen

Jesper Molin der underviser på Byggeri og Infrastruktur på DTU Diplom, ønskede at have flere praktiske elementer med i undervisningen. Derfor kom han på ideen med at sætte 12 indeklimamålere op forskellige steder på DTU Ballerup Campus.

”Vi underviser i hvordan man opnår et godt indeklima, og hvordan man udformer bygninger og installationer så man opnår ’det gode indeklima’. For at forstå ”det gode indeklima”, er det vigtigt, at man kan mærke indeklimaet på egen krop. Her får vi en mulighed for at bruge vores egne bygninger, lokaler og tal i undervisningen. Så sætter vi os ned og undersøger og regner på, hvordan vi kan få et bedre indeklima”, fortæller Jesper.

Og selvfølgelig er indeklima mere end bare at åbne et vindue og lufte ud.

”Vi ser på flere parametre, når vi måler på indeklimaet. Vi ser på CO2-niveauet i lokalerne, ved for høj CO2 formindskes indlæringen. Vi måler, hvor meget støj der er i lokalet, vi undersøger hvordan temperaturen kan have en påvirkning, og så måler vi også fugten i lokalerne”, forklarer Jesper.

Eleverne er en del undersøgelsen

Når eleverne selv er del af de tal der skal beregnes, så giver det en bedre forståelse for betydningen af et godt indeklima.

”På denne her måde får eleverne bedre forståelse for, hvad et godt indeklima betyder, og de får en bedre forståelse for det fag, de studerer. De oplever, hvordan indeklimaet influerer på dem selv, når de færdes på campus og deltager i undervisning og forelæsninger” fortæller Jesper og fortsætter:

”Jeg håber, at de studerende får en øget bevidsthed om, hvad indeklimaet betyder for deres arbejdsindsats. Både deres arbejdsindsats som studerende, men også deres arbejdsindsats med at skabe et godt indeklima i deres fremtidige arbejde som bygningsingeniører”.

Og Jesper har allerede været i gang med at se på hvordan dele af indeklimaet kan have en direkte indflydelse, når han underviser.

”Vi prøvede i en teoriundervisning at lave en tilfredshedsundersøgelse, for at se hvad eleverne synes om indeklimaet. Der var flere der synes, at det var lidt for koldt i lokalet, og det skyldes forskellige påvirkninger. Men når vi  ved den slags, så kan vi måske justere på nogle ting for at optimere forholdene i det enkelte rum, så eleverne er mere modtagelige over for den undervisning de modtager”, forklarer Jesper.

Arbejder på flere parametre i undersøgelsen

Og Jesper vil gerne strække undersøgelserne endnu længere og se på energiforbruget i de enkelte lokaler.

”Vi arbejder på at,  synliggøre forbruget af el og varmeenergi i nogle enkelte lokaler, så vi dermed  får flere dimensioner med i vores undersøgelser og beregninger”, siger Jesper.

12 målere forskellige steder på campus

Jesper har også sørget for, at de studerende får mange forskellige tal at regne på, så der bliver forskellige parametre at tage hensyn til, nå de studerende skal se på tallene.

”Vi har sat målerne op i forskelligartede lokaler rundt om på Campus, så vi kan følge indeklimaet i undervisningslokaler, auditorer, kontorer m.v. Det giver os en bredere viden og nogle flere tal at arbejde med. Målerne sidder for eksempel  i undervisningslokaler, auditorier og vi har sågar også sat en i et lærerværelse” forklarer Jesper.

Og alle kan se tallene fra de 12 målere. Indtil videre kan man følge målerne på nettet, men Jesper arbejder på at få sat skærme op ved målerne. Her vil man kunne følge hvordan eventuelle påvirkninger på indeklimaet i lokalet kan influere undervisningen.

Bedre indeklima – Bedre indlæring

Ved de koncentrationer  af CO2 man normalt oplever indendørs, er det i sig selv ikke skadeligt. Men høj koncentration af CO2 hæmmer de studerendes evne til at lære nyt.

”Studier har vist, at indeklimaet nogle steder rundt om på landets skoler er så dårligt, at børn og unge ikke kan koncentrere sig”.

”Vi er kun lige gået i gang, så det er for tidligt at sige noget ud fra vores målinger, så vi skal ikke drage nogle forhastede konklusioner. Men vi glæder os meget til at følge målingerne og se hvad de viser, og så glæder vi os til at arbejde med de tal ,vi får”, siger Jesper og fortsætter:

”Nogen siger, at man kan øge indlæringen med op til 10% ved at skabe et godt indeklima. Det svarer jo nærmest til et helt års undervisning i folkeskolen. Det er meget interessant, hvad man kan gøre på det her område” slutter Jesper.

Vil du vide mere?

Hvis du er mere interesseret i indeklimamålingerne er du velkommen til at kontakte Jesper Molin, eller hvis du skulle have lyst til at måle indeklimaet hjemme hos dig selv, kan du låne en måler i en kortere periode.