Studerende bygger luft-vand varmepumpe

En gruppe studerende fra Bæredygtig Energiteknik på DTU Diplom har i deres 3-ugers periode arbejdet med at konvertere en luft-til-luft varmepumpe til en luft-til-vand varmepumpe

Det siger næsten sig selv, at man ikke kan nå et så komplekst projekt i løbet af 3-ugers perioden, og de tre studerende, Rasmus Christensen, Rikke Ledet og Martin Håndbæk, valgte da også at arbejde videre med deres nytænkende 4. semesterprojekt fra kurset ’Regulering af energiomsættende systemer’.

Fra konstruktion til test
Gruppen har, meget kort fortalt, konverteret en luft-til-luft varmepumpe til en luft-til-vand varmepumpe for at undersøge årsagen til at en luft-vand varmepumpe koster 5 gange mere end en luft-luft varmepumpe.  For at kunne gøre det måtte de skifte hele indmaden i en varmepumpe, så den kunne pumpe vand i stedet for luft. De studerende har selv bygget, bøjet og loddet en varmeveksler, som pumper varmt vand i stedet for varm luft.

Ud fra forsøgsopstillingen har de innovative studerende blandt andet foretaget energiberegninger og andre tests som fx. test af styring og ydeevne.

”Vi har fået rigtig god hjælp fra Hans Jørgen nede i værkstedet til at finde ud af hvordan vi skulle bygge den. Det er fedt, at man kan arbejde med noget nyt, som der måske en dag kan komme et produkt ud af. Og selv om der ikke kommer et produkt ud af det, så har vi helt sikkert lært meget mere af at arbejde med det på den her måde, end vi kunne have lært det ud fra teorien” er Rasmus og Martin enig om.

”Jeg tror vi har brugt 90 procent af tiden på at lave selve forsøgsopstillingen. Resten af tiden har vi så brugt op at teste, lave beregninger og på at skrive rapporten.” forklarer Rasmus.

"Selv om der ikke kommer et produkt ud af det, så har vi helt sikkert lært meget mere af at arbejde med det på den her måde, end vi kunne have lært det ud fra teorien"
Martin Håndbæk

Planlægning betyder alt
Projektet mundede ud i en forsøgsopstilling med varmepumpen, hvortil der oven i købet af koblet fire små radiatorer på til at kunne teste på.  At projektgruppen kunne nå så langt i løbet af deres semesterprojekt samt 3-ugers perioden skyldes med deres egne ord god planlægning. Fx bestilte de varmepumpen allerede inden semestret gik i gang.

Ideen til at ombygge en varmepumpe kom allerede på 1. semester, hvor deres underviser undrede sig over hvorfor man ikke allerede havde lavet den konstruktion.

”Siden dengang har jeg godt kunne tænke mig at arbejde med det. Men jeg var også godt klar over, at jeg var nødt til at vente lidt med lige det projekt, til jeg havde lært noget mere. Det er vigtigt at finde et projekt, som selvfølgelig interesserer en, men som også er inden for et område, som ens undervisere ved noget om. Ellers vil man møde for mange blindgyder undervejs i projektet, fortæller Martin”

Måtte starte fra bunden
"Rikke, Martin og Rasmus har bygget det hele op fra bunden. I begyndelsen skulle de sætte sig ind i alting helt fra scratch, og jeg hjalp dem med at få styr på mange ting undervejs. Vi har haft mange faglige snakke, og nu det så er tit dem, som gør mig klogere på ting. Jeg er overbevist om, at vores studerende få en meget stærk faglighed af at få lov til at tænke lidt skæve tanker, og især til at teste det hele af nede i værkstederne", fortæller værkstedsmedarbejder og Ingeniørassistent Hans Jørgen Johnsen om samarbejdet med projektgruppen.

”Vi vil gerne arbejde videre med projektet på 6.semester, når vi kommer tilbage til DTU efter vores praktikforløb. Og det kunne være fedt hvis man kunne lave et tværfagligt projekt med Byggeri og Infrastruktur, hvor vi fx tester varmepumpen i en hytte, og også har installationsdelen med”, slutter Rikke