App-ønskedage: Fra børnespil til kønssygdomme

App-ønskedage: Fra børnespil til kønssygdomme

Efterårets App-ønskedage gav en flyvende start til de studerendes semesterprojekter

Over 120 studerende fra fire forskellige kurser på diplomingeniøruddannelsen på DTU deltog i efterårssemestrets App-ønskedage på DTU Diplom, som i år løb af stablen mandag den 5. september og torsdag d. 8. september.

Både virksomheder, offentlige institutioner og private iværksættere præsenterede deres app-idéer, som spændte lige fra medicin- og træningsapps, over vejrstationer og visuelle alfabeter, til læringsapps til børn og voksne, på dansk, engelsk og esperanto.


Tværfaglighed giver tid til fordybelse

Arrangementerne var startskuddet til de studerendes semesterprojekter i kurser i såvel brugerinteraktion på mobile enheder, Android og iOS, som i analyse og design, spilfysik og 3D. Netop tværfagligheden er vigtig for at projekterne kan lykkes.

“Vi har arbejdet hårdt for, at de studerende kan få lov til at bruge idéerne her tværfagligt - jo flere fag de kan bruge projekterne i, jo mere tid har de jo til at fordybe sig i opgaven”, siger arrangøren Jacob Nordfalk.

 

Dertil har de fleste studerende hele januar til at færdiggøre apps’ne. Det giver nogle imponerende resultater - nogle af dem kan ses i dette galleri af apps lavet tidligere i 2016

Billetto_planche.pngRegistrering_Planche.pngskafottet_planche.png

  

Det har været en fornøjelse at arbejde sammen med dine dygtige efterårsstuderende”  fortæller Ólavur Kjølbro, chef-mobiludvikler på Billetto, som var projektstiller til sidste års app-ønskedag.

Billetto fik udviklet en Android-app til scanning af billetter. De valgte efterfølgende at ansætte to af de studerende og færdiggøre app’en, der nu ligger i Google Play.

Tæt samarbejde med kunden

Gennem resten af semestret vil de studerende arbejde på deres app i samarbejde med forslagsstillerne, som cirka hver 4. uge gennem forløbet giver sparring på de studerendes projekter.


“Målet er, at de studerende ikke blot lærer en masse om app-udvikling, men også om interaktion med en kunde - fra kravspecifikation, over analyse og design, til implementering, fejlretning og idriftsættelse”, forklarer Jacob Nordfalk.


App-idéerne var


  • Præsentere data fra vejrstationer til bl.a. landmænd

  • VINCA - visuelt alfabet til innovation

  • Ledelses-konsulent-App

  • Et pusle-vende-spil

  • Læsomondo - læsetræning til unge (håndværkere mfl.)

  • ReadingKidz - Læsetræning til 1-10 årige

  • Det uretfærdige Nepalspil - et udviklings-spil

  • Sproglærings-app til esperanto

  • Body Book/Bepeaked - skræddersyet trænings- og kostprogram

  • SympTrack - Medicin til Tiden

  • App til Klinik for Kønssygdomme


App-ønskedagene er arrangementer hvor der foruden virksomhedernes præsentation af ønsker, er disponeret med tid hvor de komme i dialog med mulige studerende.

 
 
DSC_0815.JPG
De studerende får sig en forfriskning og vender muligheder, udfordringer, løsninger og brugsscenarier med projektstillerne.
 
mindre-AppIntro_E16_087_08-09-2016_DSC_0151.jpg.jpgmindre-AppIntro_E16_086_08-09-2016_DSC_0150.jpg.jpg

 Bjarke Nielsen, studieleder på Diplomuddannelsen i projektledelse ønskede en ledelses-konsulent-app hvor man kan udfylde person og teamprofiler og evaluere de andres.

DSC_0821.JPG 

Villads Keiding (DTU Diplom / Proces og Innovation) anvender VINCA - hans visuelle alfabet til innovation - til at illustrere hvordan de studerendes semesterprojekt kan planlægges.

 

Hvad hedder banan på esperanto ?

Mange forslag handlede om læsning og læring. Til de unge, der ikke læser så meget i hverdagen skal Læsomondo give læsetræning - som en del af et innovationsforløb for nye målgrupper i regi af KBHs Kommunes Biblioteker.


 

 

ReadingKidz er en kommerciel app, der kan lære børn at læse, allerede fra 1-årsalderen.

mindre-AppIntro_E16_009_08-09-2016_DSC_0009.jpg.jpgmindre-AppIntro_E16_013_08-09-2016_DSC_0013.jpg.jpg

Christian fra readingkidz viser koden fra deres iOS-app frem, som de håber de studerende kan lave en Android-version af. 

 

Det uretfærdige Nepalspil skal hjælpe foreningen Skoleliv i Nepal med at formidle de specielle udfordringer kasteløse nepalesiske børn står i, når de forsøger at få en uddannelse.


Den mest eksotiske idé var måske en sproglæringsapp til esperanto, der skulle være selvforklarende - det vil sige uden at benytte andre sprog.
mindre-AppIntro_E16_049_08-09-2016_DSC_0080.jpg.jpg mindre-AppIntro_E16_044_08-09-2016_DSC_0071.jpg.jpg

På esperanto er grammatikken nem, for eksempel ender navneord allesammen på -o og tillægsordene på -a, som i f.eks.‘granda banano’.

Esperanto er derfor meget nemmere at lære end andre sprog og bruges derfor til at give eleverne i de mindre klasser en grundlæggende sprogforståelse som gør det nemmere for dem at at lære fransk, engelsk eller tysk senere.

mindre-AppIntro_E16_037_08-09-2016_DSC_0050.jpg.jpg

Sundhed og (køns)sygdomme

 

I det sundhedsfaglige hjørne ønskede bepeaked, der laver skræddersyede trænings- og kostprogrammer, en app, der kunne hjælpe deres medlemmer med at følge deres personlige træningsprogram.

DSC_0835.JPGmindre-AppIntro_E16_069_08-09-2016_DSC_0115.jpg.jpg

bepeaked og SympTrack præsenterer deres drømme-app.

Stram tidsplan

 

For at give de meget forskelligartede opgaver struktur bliver de studerende sat på en stram tidsplan med milepæle for hvornår de de skal sende deres arbejde til kunderne.

 

  • I lektion 2 præsenterede opgavestillerne deres app-ønsker

  • I lektion 4 har grupperne valgt en app (19/09/16)

  • I lektion 5 er skærmbilleder skitseret og sendes til opgavestillerne som 1. iteration (28/09/16)

  • I lektion 8 er første udkast til skærmbilleder programmeret og sendes til opgavestillerne som 2. iteration (26/10/16)

  • I lektion 12 er første delvist fungerende udkast af app'en klar og 3. iteration sendes til opgavestillerne (23/11/16)

  • Primo januar fungerer app'ens primære brugsscenarier og 4. iteration sendes til opgavestillerne (9/1/17)

  • Ultimo januar er app'en afpudset og 5. iteration sendes til opgavestilleren (20/1/17)

  • I næste semester februar-juni 2017 vil nogle vælge at arbejde videre, f.eks. med at lave en backend til app'en i kurset 02342 Distribuerede systemer


Det har været et stort koordineringsarbejde, men det ser ud til at alle 11 forslagsstillere har fået grupper, der arbejder på deres apps. “

 


Har du en idé til en en app?

 

Næste app-ønskedag bliver afholdt i februar 2017 og der er allerede nu en venteliste til fremtidige app-ønskedage, Kontakt Jacob Nordfalk på jacno@dtu.dk, for mere information om at deltage.