24 studerende tilbragte fire uger af deres sommer på DTU Diplom som deltagere på dette års sommerhøjskole. Omdrejningspunktet var innovation og tværfagligt samarbejde på tværs af uddannelsesretninger og med virksomheder som konkrete opgavestillere
Dette års sommerhøjskole på DTU Diplom satte på én gang networking og tværfagligt samarbejde mellem forskellige uddannelsesretninger og virksomheder i højsædet. De 24 deltagere kom fra syv forskellige uddannelsesretninger på DTU-Diplom, samt derudover var en enkelt studerende fra Københavns Universitet. I løbet af den fire uger lange sommerhøjskole, som blev afviklet på DTU Diplom fra den 28. juli til den 22. august lærte deltagerne blandt andet at identificere udfordringer fra erhvervslivet og at arbejde videre med dem. Sommerhøjskolen blev afsluttet med en eksamen, og kan indgå i de studerendes studier med 7,5 ECTS point.
’Kurset var framragende. Man lærte at identificerer et problem og arbejde videre med dette. Tiden igennem kurset var godt fordelt med først en uges idé genering, dernæst prototype udvikling og en endelig model for til sidst udarbejdelse af rapporten, fortæller Rafi Malekzadeh, som er Eksportingenørstuderende på DTU Diplom.’
Rafi Malekzadeh læser til Eksportingenør.
Konkrete problemstillinger fra erhvervslivet
Titlen på sommerhøjskolen var ”Innovation og Prototypeudvikling” og ”Forretningsinnovation”, som blev slået sammen til ét kursus. Her blev de studerende introduceret til hvordan man arbejder med hele innovationsprocessen fra idéudvikling og frem til den såkaldte design thinking. De studerende blev inddelt i grupper og fik stillet fire forskellige konkrete opgaver eller problemstillinger fra virksomheder, som de så skulle finde den bedst mulige løsning på.
De virksomheder, som stod bag opgaverne var Andertech plastteknik og BEC (Bankernes EDB central). Problemstillingerne favnede bredt, både inden for den industrielle og den digitale verden. Derudover blev der skabt et tværfagligt netværk mellem de studerende, der, som en del af kurset, kom på virksomhedsbesøg hos blandt andet Novo Nordisk for at få inspiration til at skabe nye ideer.
Tilfredse studerende
Det var et hold af tilfredse studerende, som kunne sætte punktum for kurset ved den afsluttende eksamen fredag den 22. august.
’Kurset var ultra relevant på grund af tværfagligheden, hvor vi kom nærmere hvad man faktisk kan og ikke kan. I gruppen talte vi om, at kurset næsten burde være obligatorisk, fortæller Alexei Pitronaci Randlev fra Sundhedsteknologi, som var en del af nem-id gruppen.’
Styrket samarbejde med erhvervslivet
De studerende var generelt meget tilfredse med forløbet på ’Innovation og Prototypeudvikling og syntes det havde været meget spændende at arbejdet med at løse en virkelig problemstilling. Og for flere af grupperne var kursusforløbet særligt frugtbart, idet at deres produkter nu bliver videreudviklet og sat i produktion. Dette gælder blandt andet gruppen med sækkeslagteren, hvor Andertech allerede har tilbudt løsningen til relevante kunder.
Derudover fik en projektgruppe tilbudt projektsamarbejde hos Andertech til deres næste semester.
Man kan dermed konkludere, at der helt konkret er blevet skabt muligheder for både virksomheder og for de studerende ved at deltage i dette års sommerhøjskole.
Skrevet af Sarah Bech Aabom