Etabler dit eget forløb - Erfaringer fra Junioringeniør

Junioringeniør-konceptet bygger på at folkeskoleeleverne deltager på et eksisterende kursus, der udbydes til ordinære studerende. Derfor har der ikke været ekstraarbejde i forberedelsen af kurset. Her er der bare regnet med et højere antal deltagere på kurset. Der har i dette kursus været ekstra underviserpersonale tilknyttet undervisningen.

Der har dog vist sig at være flere opgaver som følge af junioringeniørernes deltagelse, som vi normalt ikke skal tage tænke på, når de ordinære studerende selv har tilmeldt sig et kursus. Disse opgaver og eventuelle problemstillinger er beskrevet nedenfor.

Adgang til software

I Junioringeniørforløbet benytter deltagerne 3- tegneprogrammet SolidWorks, som DTU’s studerende har licens til. Dette program kunne vi ikke uden videre lægge på deltagernes computere. Løsningen blev, at Vallensbæk Kommune indkøbte specielle computere kun til brug for dette projekt. Kravene til computernes specifikationer gav udfordinger for kommunen, da det ikke var standardcomputere i deres indkøbsordning.

Transport

Ved evalueringer har deltagere udtrykt transporten som et problem. Der er ca. 1 times offentlig transport mellem deres skoler og DTU Ballerup Campus. Nogle hold har aftalt samkørsel med forældre. Junioringeniørsemestrene har i det store hele forløbet som planlagt, men vi har måttet erfare at det på nogle måder er anderledes at have gæstestuderende fra en folkeskole end at have vores sædvanlige studerende.

Kan eleverne deltage på lige fod med ordinære studerende?

Deltagerne har deltaget på lige fod med vores ordinære studerende, og har kunnet følge med. De har måske krævet en lille smule mere hjælp i forbindelse med tegning i SolidWorks.

Koordinering af forløbet med kommune og skoler

Da projektet startede havde vi en kontaktperson i kommunen. Det gjorde det nemt for os, kun at skulle forholde os til en person for koordinering specielt når der skulle findes deltagere i forløbet. Det viste sig dog at der var lidt ”lang vej” fra kontaktpersonen til den person der skulle udvælge elever på skolen. Det gjorde at kommunikationen havde en del tidsforsinkelse og at der gik information tabt i kommunikationskæden. Og i sidste ende vidste sidste led ikke meget om forløbet. Derfor bad vi om at kommunen havde en talentvejleder/koordinator, som vi kunne kommunikere med direkte. Denne vejleder blev introduceret til forløbet, og var inviteret med til opstartsmøde og afslutning.

Kommunikation med deltagere

Vores ordinære studerende er koblet op til vores studieadministrative system. Så vi har nemt ved at kommunikere med dem via dette system. Vi har ikke kunnet integrere junioringeniørerne i dette system, så det har krævet mere af os at holde styr på deltagernes kontaktinformation både til dem og forældrene. Det har været mere besværlig, efter vi fik direkte kontakt til de enkelte skoler.

Det vil være en god ide fra starten at have et system til at arkivere disse informationer.

Forankring i deltagernes egne skoleklasser

Da vi startede projektet havde vi en ide om at den enkelte junioringeniør kom tilbage i klassen med ny og spændende viden som eleven kunne dele med den øvrige klasse og som de så også kunne have glæde af. Men vores erfaring er af den videndeling ikke sker af sig selv. Mange af elevens lærere ved sandsynligvis ikke engang hvad eleverne har lært på kurset, da de i forvejen har mange bolde i luften.

Fravær fra eleverne elevernes prioritering

I vores forløb har kurset været 13 eftermiddage på en fast ugedag, da det jo har fulgt vores normale skamastruktur. Dette har den ulempe at det ofte kommer til at lappe ind over andre særarragementer på skolerne. Det kan være flexuger med forskellige aktiviteter, terminsprøver og lejrskoler. Dette har i flere tilfælde at give en del fravær, hvilket har været problematisk for gennemførelsen. Derfor strammede vi efter set første forløb op på dette. Det var vigtigt at skolen vidste at det var et valg fra starten. Udfordringen på skolerne er at Junioringeniør bare er et lille ektivitet ud af mange på en folkeskole, og vi derfor ikke kunne forvente at alle lærere vidste hvad forløbet omhandlede. Derfor blev vi enige med kommunen om at der skulle være en talentvejleder/koordinator der var vores kontaktperson til skolen og elevens koordinator i forhold til de prioritering af aktiviteterne. Således har det ikke været den enkelte lærer, der skulle vurdere om eleven skulle være fraværende fra Junioringeniør.

Fototilladelse

I forbindelse med projektet har det været vores ønske at kunne tage fotos og video til brug på hjemmeside m.v. Da eleverne er under 18 år, har det derfor været nødvendig at indhente fototilladelse fra forældrene.

Information til forældre

Når eleverne er under 18 år gamle er det nødvendigt at både elever og forældre er informeret om forløbet. Derfor har vi bedt skolerne om e-mailadresser på både elever og forældre.

Forud for opstart har udsendt informationsbrev til af forældre og elever med alle nødvendige oplysninger om forløbet. Vi har også afholdt informationsmøde inden opstart, og afslutningsarrangement for elever og forældre.

Der har undervejs kun været dialog med forældre i forbindelse med fravær.

Ansøgning om deltagelse udvælgelse af elever

Ved det første forløb var oplevede vi en stor begejstring hos forældrene til deltagerne. Alle vidste at dette var noget helt nyt og unikt. I de følgende forløb var Junioringeniør ikke nyt men et ud af flere forløb talentforløb, som skolerne tilbød deres elever og derfor oplevede vi ikke samme commitment hos enkelte deltagere. Vi oplevede i de tre første forløb at 1 ud af de 5 deltagere ikke gennemførte forløbet.

Derfor havde vi et behov for at sikre os at deltagerne var bedre informeret om kurset. Vores erfaring var også at det var svært at styre hvordan skolerne orienterede eleverne. Vi besluttede derfor at eleverne skulle udfylde et ansøgningsskema (Findes under afsnittet dokumenter), hvor de argumenterede for hvorfor de skulle optages på forløbet. Vi bad ansøgerne om at begrunde deres ønske om at deltage, og at overveje om de havde tid til at deltage. Vi bad i den forbindelse ansøgere og forældre om at besøge hjemmesiden og læse introduktionsbrevet grundigt, så vi kunne undgå misforståelser på forhånd.

I det fjerde forløb var der intet frafald, men forløbet blev desværre afbrudt af coronanedlukning.Vi har i alle forløb afhold et møde for deltagerne og deres forældre inden opstart, så alle der har været kendt med indhold og arbejdsomfang.