Samarbejde mellem DTU og grundskole - didaktisk fundament

Det didaktiske fundament

Junioringeniør startede lidt som en tilfældighed, og vi havde derfor ikke forinden gjort os didaktiske overvejelser omkring forløbet for junioringeniørerne. Kursets didaktik var selvfølgelig tilrettelagt i forhold til vores ordinære studerende.

Inden start af første testforløb vidste vi fra kommunens udviklingskonsulent at forløbet faldt godt ind i de emner som rørte sig på grundskoleområdet. Da vi skrev ansøgningen til Novo Nordisk Fonden kikkede vi dybere ind i om den didaktik vi benyttede til vores studerende passede ind i de ønsker der var for didaktik i folkeskolen.

Til ansøgningen udarbejdede vi figuren ”Det didaktiske fundament”, hvor firkløveret med overskrifterne Talent, Læring, Karrierevej samt Dannelse indgår.

Talent

Forløbet startede tilfældigt som et forløb for en 7. klasses elev, der savnede udfordringer i grundskolen. Junioringeniør blev derfor et talentprogram hvor motiverede og interesserede elever der savnede udfordring kunne deltage og samtidig møde rollemodeller blandt de ordinære studerende.

Læring

Diplomingeniøruddannelsernes særkende er at de er anvendelsesorienterede, så det ligger dybt i vores”DNA”. Vores kursus er i høj grad et af de kurser på DTU’s diplomingeniøruddannelser der er praksisnært og anvendelsesorienteret, da forløbet foregår i vores Designbuildlab hvor deltagerne har hands on.

Karrierevej

For DTU er der naturligvis en interesse for DTU at deltagerne får kendskab til DTU og vores ingeniøruddannelser ved at deltage i forløbet hos os. Forhåbentlig vil nogle af dem få lyst til at søge mod vores uddannelser eller andre naturvidenskabelige uddannelser.

Dannelse

Junioringeniør bygger på flere af de temaer inden for uddannelse, der er ”hotte”. STEM og 21. century skills passer perfekt ind i kurset. Kursets indhold er engineering og opfylder derfor også de ønsker der er til det. DTU’s Diplomuddannelser kører under konceptet CDIO - Conceive, Design, Implement and Operate. I Junioringeniørforløbet har deltagerne udviklet og designet produkter hvis funktion er blevet testet efterfølgende