Konceptudvikling, tryghedstest og Business Model Game

Fem studerende fra Proces & Innovation har brugt 3-ugers perioden på videreudvikle et forretningskoncept, som de tog de første spadestik til på 3. semester.

Under overskriften uledsagede børnerejser med fly har projektgruppen arbejdet med at udvikle et koncept, som kan give forældre til rejsende børn større tryghed i forbindelse med børnenes rejser alene med fly.

Gruppen har arbejdet med et koncept, som kombinerer en app. med selve håndteringen og afviklingen af børnenes rejser med fly, lige fra de overlades til personale i lufthavnen, til de modtages af forælderen på slutdestinationen.

”Vi har arbejdet sammen i denne projektgruppe siden 2. semester. Det her projekt har vi arbejdet med på kurset produktudvikling på 3. semester, hvor vi til at starte med skulle finde ud af hvilket problem vi ville arbejde med. Det var her, at vi valgte uledsagede børnerejser. I løbet af semesteret undersøgte vi via desktop research og brugerundersøgelser muligheden for at udvikle et koncept, der kan optimere rejseforløbet for både forældre, barn, personale og flyselskab. På den baggrund opstod skitsen til et koncept, forklarer Rasmine.

Et egentligt forretningskoncept
I løbet af 3-ugers perioden fokuserede de studerende på at udvikle et egentligt forretningskoncept, og indsnævrede her, aht. projektets omfang, konceptet til at fokusere på forældrenes oplevede tryghed samt på hvordan flyselskaberne kan kommunikere viden bedre ud til forældre og pårørende. Som en del af lakmusprøven af konceptet gennemførte projektgruppen såkaldte tryghedstests.

"Ved at spille Business Model Game fik vi hjælp til at sætte konkrete ord på del-elementer i vores forretningsplan"
Rasmine Sabra

”Vi har på baggrund af projektets omfang undersøgt de elementer i konceptet, som skaber evidens for konceptets formål. Her var det nødvendigt at simulere et miljø, da vi ikke havde mulighed for at teste det i en lufthavn. Vi fik skabt kontakt til flere forældre med børn, og fik via vores opstillede undersøgelsesdesign foretaget en simuleret test på den måde, at vi gik en tur med barnet med flere personskift og med simuleret brug af vores app. Før og efter testen interviewede vi forældrene om deres oplevede tryghed med og uden vores koncept, for at blive klogere på om det gjorde en forskel for den oplevede tryghed”, fortæller Thomas.

Business Model Game
Projektgruppen valgte som en del af konceptudviklingen at spille forretningsudviklingsspillet Business Model Game, som DTU Diploms Innovationscenter stillede til rådighed.

”3-ugers perioden kan ses som en slags prototypefase, hvor vi testede og videreudviklede vores koncept på baggrund af rapporten fra 4-semesterprojektet. Ved at spille Business Model Game fik vi hjælp til at sætte konkrete ord på del-elementer i vores forretningsplan,” forklarer Rasmine om hvordan et spil kunne hjælpe processen på vej.

3-ugers perioden blev afsluttet med en præsentation af resultatet. Derudover fik projektgruppen udarbejdet en præsentation af forretningskonceptet, som kan vises til potentielle kunder. De innovative studerende ved dog endnu ikke helt hvad det næste step bliver.

De studerende i projektgruppen er Allan Elmdam, Peter Kristensen, Rasmine Sabra, Thomas Flyr og Usama Mir